Victoria – Wilsons Promontory, Great Ocean Road a NP Grampians

Napsal Jirka 11. května 2019

Opouštíme New South Wales a pokračujeme podél pobřeží Victorie vstříc hlavnímu městu Melbourne. První zastávku děláme ve městečku Malacoota v národním parku Croajingolong, kde podnikneme krátkou procházku lesem s výhledy na přilehlé pláže. Ale hlavně – k obědu si grilujeme klokaní burgery! A byly moc dobrý, pěkně vyskákaný. I večeře se povedla, v kempu kdesi v lesích jsme si na ohni opekli buřty skoro tak dobrý jako naše špekáčky. A potkali jsme další australské zvířátko, v noci cestou na záchod šmejdil na okraji lesa wombat. Tento býložravý noční vačnatec vypadá jako přerostlý křeček o velikosti menšího prasete. Tentokrát se před námi jen krátce mihnul a zase zmizel v lese, ale neviděli jsme ho naposledy.

Anet kdesi vyčetla, že kousek od města Lakes Entrance lze pozorovat jev zvaný bioluminiscence - vodu, která v noci svítí. Způsobuje to řasa, která je v některých jezerech přítomná, ale potřebuje k tomu specifické a předem těžko předpověditelné podmínky. Ty dle paní v íčku byly před měsícem, teď máme bohužel smůlu. Správný čas se nejlíp pozná z diskuzí na Facebooku.

Po teplé sprše a vyfocení hejna pelikánů v přístavu míříme na nedaleký ostrůvek Raymonds Island, kam nás zdarma převáží přívoz. Na ostrově se prý velmi dobře daří koalám, kterých tu žije zhruba 200. Během asi hodinové procházky opravdu nepočítáme 25 koal, většinou spících v korunách stromů. Koala není vůbec akční zvíře, 20 hodin denně prospí a jinak prežvykuje na živiny chudé listy eukalyptu, z čehož se jí i evolučně zmenšil mozek. Ale vypadá k podrbání. Den završujeme steakem z klokana - jedním z nejlepších mas, co jsem kdy jedl.

Klokaní burger

Hejno pelikánů

Lakes Entrance

Spící koala

Vidím koalu!

Klokaní barbeque

Grilujeme klokana

Další zastávkou je národní park Wilsons Promontory. Jednoznačně nejlepší zvířátková destinace našeho roadtripu! Volně v přírodě jsme tu za jediný den pozorovali klokany, menší klokany wallaby, pštrosy emu, několik druhů papoušků, wombatí rodinku, mega mravence a taky dva hady. Hodně jsme toho viděli už během půlhodinové procházky Prom Wildlife Walk a potom při odjezdu za soumraku, kdy jsou zvířata nejaktivnější. Dopoledne jsme si vyšlápli na horu Mt Oberon s parádními výhledy na celý poloostrov, poobědvali jsme na Norman beach a se západem slunce jsme zkoušeli, jestli na Squeaky beach písek díky nepravidelnému tvaru zrn opravdu při chůzi vrže. Vrže. Akorát večerní úprk do nejbližšího freedom kempu kvůli neposedným klokanům přeskakujícím přes cestu nebyl nic moc. Narozdíl od našich srnek jim totiž moc nesvítí oči a do poslední chvíle nejsou vidět. Bacha na ně!

Klokan wallaby

Squeeky Beach

Vrže to!

Podvečer ve Wilsons Prom

Deváté ráno našeho australského dobrodružství přibržďujeme u ikonických barevných boudiček na Brighton Beach u Melbourne. Městem samotným pouze projíždíme, ještě se sem podíváme před odletem po vrácení auta. Před námi se otevírá asi 250 km dlouhá pobřežní cesta známá jako Great Ocean Road, kterou vybudovali váleční veteráni z 1. sv. války. O výhledy není nouze, třeba z Point Addis nebo od majáku Split Point Lighthouse. Chvíli se poválíme na surfařské pláži Bells Beach a zavítáme i do čokolaterie na zmrzku - jak jinak než čokoládovou. Ze samotné výroby čokolády jsme se moc nedozvěděli, spíš to je marketingově dobře udělaný obchůdek pro turisty - ale čokoška dobrá. Večer ulovíme místo v kempu s ohništěm, a tak si můžeme opět užit symfonii praskajícího dřeva a zvuků nočních zvířat okolo nás. Místní vínko samozřejmě nechybí.

Boudičky na Brighton Beach

Split Point Lighthouse

Čokolatérie

V čokoládovém ráji

Po páteční snídani ve společnosti přátelského papouška kakadu vyrážíme vstříc dalším vyhlídkám na písečné pláže a ostrá skaliska a po cestě k mysu Cape Otway nepočítáme v korunách stromů asi 5 koal. Přístup k majáku je nesmyslně zpoplatněn, a proto jedeme na hlavní atrakci celé Great Ocean Road - Dvanáct apoštolů. Cestou se ale rozprší a předpověď vypadá bídně, a tak skalní útvary oddělené od zbytku pevniny spolu s davem Číňanů jen rychle fotíme z nejbližší vyhlídky a jedeme se schovat do nedaleké sýrárny na ochutnávku. Dva kousky, které nás oslovily nejvíc bereme s sebou, a o 2 hoďky později si je vychutnáváme v národním parku Grampians. Jak jinak než u ohně. Tentokrát nám společnost dělá drzý klokan wallaby, který se nebál k nám mlčky přiskákat na půl metru a několikrát nás k smrti vyděsit.

Great Ocean Road

Kakadu

Papoušek kakadu

Pobřežní městečko

Cesta se vine

Pozor, hadi!

12 apoštolů v dešti

Dvanáct apoštolů v dešti

Protože k ránu byla už docela zima, dáváme si na zahřátí rozcvičku spolu s několika klokany. V Halls Gap, centru národního parku Grampians, po sprše a nabytí informací v íčku volíme asi 1,5hodinovou procházku na vyhlídku Pinnacles Lookout. Počasí ale zas nevypadá moc slibně na další trek, rozhodujeme se tedy i přes asi dvouhodinovou zajížďku pro opravdovou raritu - růžové jezero. Na světě jich existuje jenom pár. Zbarvení údajně způsobuje pigment vylučovaný jistou vzácnou bakterií. Jezero bylo sice po létě na pokraji vyschnutí, ale fakt bylo růžový! Po dlouhém přejezdu australským vnitrozemím se zabydlujeme v kempu asi 1,5 hodiny od Melbourne, kde zítra ráno vracíme auto. Poslední noc ve stanu nám zpestří déšť a navíc prasklá matrace, která 800 pumpnutí už nevydržela. Díky provizornímu zalepení a BBQ přístřešku se nám ale přesto spalo jakž takž.