Tropický ráj na ostrovech Palawan a Coron

Napsali Anet a Jirka 12. ledna 2020

Zrušený let

Po příletu ze severního Luzonu, kde jsme viděli rakve na skále a kaskády tisíceletých rýžových teras, přesedáme v Manile na let do Puerto Princessa, centra Palawanu. Let se ale kvůli silnému větru odkládá na šestou ráno. Nízkonákladovka Air Asia nás k našemu překvapení zdarma ubytovala ve čtyřhvězdičkovém hotelu s večeří formou „all you can eat“, což zlepšilo náladu nejen nám, ale i personálu luxusního hotelu při pohledu na některé pasažéry v plavkách.

Ráj v Port Bartonu

Větry v Puerto Princessa se uklidnily, a tak hladce přistáváme na Palawanu. Našim prvním cílem je pobřežní vesnička Port Barton, kam vede jen kamenitá cesta v otřesném stavu, což je zřejmě důvodem menšího počtu turistů oproti známějšímu El Nidu. Život tu plyne pomalým tempem, a tak se ve snaze adaptovat jen válíme na pláži a cpeme se vynikajícími grilovanými olihněni, které zapíjíme osvědčeným pivem San Miguel v bambusovém domečku na pláži. Taky jsme tu objevili rum Tanduay v přepočtu asi za 40 Kč, kterým od té doby řežeme čerstvé kokosy. Večer nám zpestří vesnické slavnosti, lidé tančící v kostele i dětičky oddávající se hazardním hrám. Každou chvíli vypadne elektřina a celá vesnice na chvíli zhasne, ale většina lidí jen vytáhne čelovky a jede se dál.

Další den máme domluvený „island hopping“. Je nás asi 7 včetně kapitána bangky – filipínské typické lodičky s vahadly. Šnorchlovali jsme s želvou, třiceticentimetrovými hvězdicemi i miliardami malinkatých medůz (což až tak super nebylo). Na jednom z ostrůvků nám kapitál připravil lahodný oběd – ryby, rýži, zeleninku i ovocíčko. Navštívené ostrůvky vypadaly jako z cestovního katalogu. Nejhezčí byl ten, na který jsme si sami doplavali a shodili si čerstvý kokos. Z tour se vracíme po setmění a večer opět trávíme ve společnosti stuffed squida, piva a řezaných kokosů. Port Barton je pohádka!

Port Barton

Stuffed squid - plněná oliheň

Filipíny - plavba po ostrovech

Island Hopping na Port Barton

Okolí El Nida – Pláže Las Cabañas a Nacpan Beach a vodopády Nagkalit Kalit

Každá pohádka ale jednou končí a následující ráno zahajujeme tříhodinovou cestou minivanem po strašlivé cestě a dál na sever až do městečka El Nido. Přijíždíme na autobusový terminál v jakémsi předměstí Corong Corong, kde se ubytováváme v nejdražším hotelu na naší filipínské výpravě v přepočtu za 300 Kč/os./noc. Odpoledne trávíme na nedaleké písečné pláži Las Cabañas ve stínu palem, kde Anet schytala pár silných žahnutí od medúzy. Na pláži se dá taky zkusit zippline na protější ostrůvek, do toho jsme ale nešli.

Na objevování okolí se rozhodujeme půjčit si skútr. Kus cesty na sever se nachází dlouhá písečná pláž plná palem jako z reklamy na Filipíny – Nacpan Beach. Dejte si tu mušle vařené v kokosovém mléce nebo na česneku – mňam. Akorát nedoporučuju se zahrabat do písku, kde žijou „sand flies“. Po celém těle mi naskákaly červené kusance a po několik dní obviňuji náš hotel z přítomnosti štěnic, než jsem se dovtípil pravý původ štípanců. Po cestě zpět na ubytko ještě přibržďujeme u vodopádů se sympatickým názvem Nagkalit Kalit. Na pohodovou procházku lesem a přebrodění 7 říček však údajně potřebujeme průvodce a cesta navíc vede přes soukromý pozemek, jehož majiteli by taky bodlo nějaké to peso navíc. Ale koupačka pod malým vodopádem byla fajn. Večer vracíme motorku a ubytováváme se přímo ve městě El Nido za poloviční cenu než v předchozím (pozdě zamluveném) hotelu.

Pláže a ostrovy na Filipínách

Tropický ráj

Nacpan Beach

Mango Shake

Oblíbený Mango Shake

El Nido – Island hopping

Do El Nida se jezdí na island hopping, který jsme už vyzkoušeli v Port Bartonu v méně komerční podobě. Tady už mají stanovené standardní trasy A, B a C, které vám zprostředkuje každá samozvaná cestovka (rozuměj hotel, zelinářka či opravář motorek). My nakonec po domluvě se slovenským párem, který jsme potkali v dodávce z Port Bartonu, zvolili tour Z. Její předností byla návštěva takových míst, kam ostatní lodě s davy turistů neplují, což je zároveň i největší nedostatek, jelikož se nepodíváme na ta „nejkrásnější místa“, která oblast El Nido nabízí. Jde o velkou loď s kapacitou asi 50 lidí, bylo nás tam něco přes 30. Výběru nelitujeme. Skoky z vrchního patra lodi, šnorchlování mezi barevnými útesy a pruhovanými rybičkami i jízda na kajaku zůstanou jen v našich vzpomínkách, v jejich zvěčnění nám totiž bránila naše voděneodolná zařízení. Oběd v ceně potěšil chuťové pohárky každého labužníka, ke sportovním výkonům vybízel miniostrůvek Sandbar Island, kde nám kapitáni napnuli síť na beach voleyball.

Další den chceme zkusit jednu z tras, která nabízí „to nejlepší z El Nida“, ikdyž je nám jasné, že to bude dost nátřesk. Cenově to vychází všechno velmi podobně (něco přes 1000 PHP/os.), většina lidí se rozhoduje mezi trasami A nebo C. Volíme tour A s trasou přes malou, velkou a skrytou lagunu a několik pláží na různých ostrovech. Tour A – C obsluhují menší bangky s kapacitou kolem 15 lidí, ale u každé z lagun při našem příjezdu už vždy několik dalších lodí kotvilo, takže ve výsledku byla tour Z klidnější, protože všude jsme byli jediná loď. Navštívené laguny i pláže fajn, ale ty hromady lidí to prostě kazí a mnohem víc jsme si užili předchozí den.

Coron

Naší další destinací je městečko Coron na ostrově Busuanga, kam z El Nida míří pravidelné lodní spoje. Volíme trochu dražší, zato o dost rychlejší trajekt (3,5 hod., pomalejší jede 6 hod.). Na Coron se jezdí hlavně za potápěním na vrak, kolem ostrova je několik potopených lodí z 2. světové války, z nichž některé jsou i pár metrů pod hladinou a lze je zahlédnout i se šnorchlem.

Strávili jsme tu dva dny – jeden jsme na skútru objeli kus ostrova (výstup na Mt. Tapyas s OK výhledem, pláže nic moc), druhý jsem vyrazil na island hopping (sladkovodní jezera Barracuda a Kayangan na protějším ostrově Coron, šnorchlovačka na lodní vrak, plážování - OK). Možná toho island hoppingu už bylo jen dost, ale oproti předchozím zážitkům v El Nidu a zvlášť v Port Bartonu to hodnotím jako slabší. V té době jsme se ještě k potápění neodhodlali, a tak jsme Coron asi nemohli docenit. Z celého ostrova nás nejvíc zaujala znělka popelářů, což asi mluví samo za sebe.

Oběd na Island Hopping

Pláže Filipíny

Opuštěná pláž

Mount Tapyas - Coron

Na Mount Tapyas - Coron

Suma sumárum

Pokud míříte na Palawan, určitě nevynechte Port Barton, který je neturistickým El Nidem. Je tam mizerná a dlouhá cesta, ale island hoppingy jsou ve srovnání s El Nidem stejně krásné, o půlku levnější a potkáte tam jenom pár lidí. A to město má prostě parádní atmosféru. V El Nidu doporučuju si obejít městečko a najít někoho, kdo nabízí něco jiného než všichni ostatní, jako my jsme si našli tour Z. Možná to nebudou top místa, ale s míň lidmi si to užijete mnohem víc. Pokud stejně půjdete do tour A nebo C, zkuste najít někoho, kdo vyráží co nejdřív ráno nebo to jedou v opačném pořadí, což ty davy trochu zmírní (moc ale ne). Moc se nám líbilo i na Nacpan Beach. Pokud se nepotápíte, Coron bych se nebál klidně vynechat.

Všechna místa, o nichž píšeme, zanášíme do mapy výletů. Chcete-li se při sestavení plánování cesty na Filipíny inspirovat naším itinerářem, bude se vám mapa s top místy Filipín hodit.