Týden ve Švýcarsku na kolech

Napsali Anet a Jirka 22. září 2019

Ve druhé půlce července 2019 jsme vyrazili ve čtyřech na týdenní cyklodovolenou do Švýcarska. V pátek po práci jsme s koly naloženými do dodávky vyjeli z Prahy a vrátili jsme se další sobotu. Tři noci jsme strávili v městečku Scuol ve Švýcarských Alpách na jihovýchodě země, tři noci u Bodamského jezera na severu a dalšími dvěma noclehy v Německu jsme proložili dlouhou cestu tam i zpět - jednou u Mnichova a jednou v Bambergu. Podrobnosti o tom, jak jsme strávili jednotlivé dny, se dočtete níže.

Den 1 - Koncentrační tábor Dachau a jezero Eibsee pod nejvyšší horou Německa

Probouzíme se v hotelu u Mnichova, v pátek jsme z Prahy ukrojili přes 4 hodiny cesty (necelých 400 km), další 3 hodiny (220 km) nám do našeho cíle ve Švýcarsku ještě zbývají. Dopoledne navštěvujeme Dachau, kde v roce 1933 vznikl první koncentrační tábor pro politické vězně. Tábor byl pro nacisty prototypem pro výstavbu dalších podobných zařízení, do konce války tudy prošlo asi 200 000 lidí. Procházíme si kasárna, plynovou komoru a pece a dočítáme se o drsných osudech vězňů. Je to docela síla, ale návštěvu určitě doporučuju. Vstupné je zdarma.

Poobědváme u Starnbergersee a testujeme kola na krátkou 7 km objížďku krásně modrého jezera Eibsee s výhledy na nejvyšší horu Německa Zugspitze (2 962 m.n.m.). Na ní se odtud dá i vyjet lanovkou. Je horký den a koupačka v jezeře s pohledem na zasněžené vrcholky hor příjemně osvěží. O teplém víkendu počítejte s větším počtem výletníků, ale po obvodu jezera se to rozmělní.

Koncentrační tábor Dachau

Vietnamské děti

Spalovna těl v Dachau

na kole kolem jezera Eibsee pod horou Zugspitze

Eibsee pod horou Zugspitze

Den 2 - Na kole v srdci Švýcarských Alp

Spíme v malém městečku Scuol na břehu řeky Inn v údolí mezi třítisícovými vrcholky Alp. Volíme celodenní částečně okružní cyklovýlet na trase Scuol - Ftan - Bos-cha - Guarda - Lavin - Ardez - Ftan - Scuol o délce 40 km a převýšení 1 600 m. Příště bych vyjel až z Ftanu a ušetřil si tak úvodní kopec, ale jinak super výhledy po celé trase, zelené louky a hrady na každém kopečku. Moc pěkná je vesnice Guarda, kam nesmí auta (pod vesnicí je odstavné parkoviště). Zpětně to hodnotíme jako nejnáročnější a zároveň nejhezčí výlet týdne.

Cyklotrasy Švýcarsko - Scuol

Obzory v okolí městečka Scuol

Tipy na rodinné výlety Švýcarsko

Rodinka na výletě

Švýcarské Alpy cyklovýlety

Švýcarské Alpy

Den 3 - Vlakem až k ledovcům ze Svatého Mořice

Popojíždíme do 60 km vzdáleného města celebrit a lyžování St. Moritz (česky Svatý Mořic). Město je obklopené horami a leží na břehu stejnojmenného jezera, ale nijak zvlášť nás nezaujalo. Dle rad v infocentru se necháme typickým červeným vlakem vyvézt do sedla Alp Grüm u italských hranic (30 minut a kolem 100 CHF pro 4 lidi a kola), odkud nás čeká 30 km pohodový sjezd zpátky s parádními výhledy na okolní ledovce, modrá jezírka a zvonící krávy. Tip pro čtenáře: Bylo by lepší vystoupit o stanici dřív v Ospizio Bernina a na kole dojet jen k vyhlídce a restauraci Belvedere nad zastávkou Alp Grüm, a odtud zpět do Mořice. Ze zastávky na vyhlídku se musí kolo kus tlačit.

Flüela Pass - horské jezírko

Jezírko ve Flüela Pass

výlety Svatý Mořic, S. Moritz

Horský Express

Dovolená Sv. Mořic - Palügletscher

Ledovec Palügletscher

Den 4 - Lichtenštejnsko, švýcarský sýr a čokoláda

Čtvrtý den přejíždíme 250 km severně k Bodamskému jezeru a po cestě máme v plánu několik zastávek. Prvně vyjíždíme do zasněženého horského sedla Flüela Pass (necelých 2 400 m.n.m.) s krásnými výhledy na okolní hory. Navštěvujeme ikonický hrad Gutenberg v Lichtenštejnském knížectví s 37 000 obyvateli v údolí Rýna. Ve vesnici Stein u Appenzellu nakukujeme do výroby švýcarského sýra Apenzeller Schaukäserei (9 CHF/osoba i s ochutnávkou). A nejúspěšnější gastrozastávkou je švýcarská čokoládovna Maestrani's Chocolaterium (14 CHF/osoba), kde jsme si připadali jako Karlík v továrně na čokoládu a vyrobili jsme si i jednu tabulku dle vlastní chuti (10 CHF). Mňam!

dovolená ve Švýcarsku

Kaplička

Lichtenštejnsko - Burg Gutenberg

Maestrani's Chocolaterium - švýcarská čokoládovna

Maestrani's Chocolaterium

Den 5 - V Kostnici a okolí na kole

Spíme přes Airbnb na zeleninovém ostrově Reichenau na německé straně Bodamského jezera (Bodensee). To je jako dělané pro kola, upravené a dobře značené cyklostezsky po rovině lemují celé pobřeží jezera. My jsme se dnes vzhledem k velkým horkům rozhodli pro 35 km vyjížďku přes pěkné hraniční město Konstanz (česky Kostnice), pro nás známé hlavně upálením mistra Jana Husa. Podél vody míjíme květinový ostrov Mainau, od jehož návštěvy nás odradilo plné parkoviště autobusů a vysoké vstupné (kolem 20 CHF/osoba). V městě Litzelstellen jsme se po obědě zchladili v jezeře a přes Wallmatingen jsme se vrátili na Reichenau, kde jsme relaxovali po zbytek dne.

Den 6 - Na kole podél Bodamského jezera do Stein am Rhein

Další den jsme se rozhodli pro pohodovou 26 km objížďku jihozápadního ramene Bodamského jezera Rheinsee. Auto necháváme u Berlingenu a podél vinic a ovocných sadů míříme do města Stein am Rhein s krásným historickým centrem. Po obědě pokračujeme po severní německé straně jezera do města Gaienhofen, odkud nás trajekt převáží za 10 minut zpět do Berlingenu (kolem 30 EUR za 4 lidi a kola s 20% slevou na pobytovou kartu).

Den 7 - Historický Bamberg plný studentů a pivovarů

Dnes už nás čeká 400 km přejezd do našeho oblíbeného města Bamberg, kde jsme s Anet strávili před 4 lety semestr na Erasmu, a kde teď poslední nocí zakončíme náš výlet. O Bambergu musíme někdy napsat samostatný článek, tohle univerzitní město jsme si zamilovali. Všichni tu jezdí na kole a na 70 000 obyvatel je tu 10 pivovarů, z nichž 2 vyrábí místní unikát zvaný Rauchbier (kouřové pivo). A to centrum - Obere Rathaus, Bamberger Dom, Kleine Venedig, atmosféra v Sandstrasse, ... Zkrátka až budete mít volný víkend, udělejte si výlet do Bambergu, budete nadšení! Z Prahy je to jenom 3,5 hoďky.

Suma sumárum

Výlet do Švýcarska na kola určitě doporučujeme. Je tam draho, ale jídlo (a pití na večery) se dá nakoupit u nás nebo po cestě v Německu a za ubytování jsme dali v průměru 800 Kč/osoba/noc. A ta příroda za to určitě stojí. Všude, kudy jsme projížděli, byly kašny se studenou pitnou vodou, což zvlášť v letních horkých dnech přijde vhod. V Alpách je terén trochu náročnější, ale se super panoramaty na hory, louky a ledovce. Bodamské jezero je placka, kde to jede samo a dá se tam koupat, takže super třeba i pro děti. Trochu mi to připomnělo okolí Lipna. A určitě si zajděte do čokoládovny, to je fakt zážitek!