Ha Giang loop na motorce - cestopis z nejkrásnější oblasti Vietnamu

Napsali Anet a Jirka 27. srpna 2019

Ha Giang je provincie v severním Vietnamu na samotné hranici s Čínou. Jedná se o nejchudší region země a přitom nesmírně bohatý, co se týče etnicity i přírodních krás. Do města Ha Giang přijíždíme nočním busem z Ninh Binh asi ve 4 ráno. Celí rozespalí vděčně kývneme na nabídku mladé Vietnamky dospat zdarma v jejím hostelu a ráno si od ní půjčit motorku. Po vydatném spánku a snídani probereme se slečnou naše plány a následuje krátké školení, během něhož si Jirka osahá poloautomatickou Hondu Blade. Obrněni v chráničích, které jsou určeny spíše pro amatérské hráče volejbalu, se cítíme sebejistě a náš 400 km dlouhý Ha Giang loop může začít!

Den 1: Ha Giang - Du Gia

Startujeme v poledne, přesto zvládneme hned první den ukrojit asi 100 km. Nutno dodat, že naše průměrná rychlost nepřesahuje ani po odečtení pauzy na oběd 30 km/h. Kromě častých děr v silnici a šutrů napadaných sesuvem půdy nám v rychlé jízdě brání kouzelné výhledy. Míjíme rýžové terasy, kukuřičná pole a zahrádky s bylinkami nebo dokonce marihuanou. Diverzita je na první pohled patrná nejen v přírodě, ale i na domorodcích. V provincii Ha Giang žije celkem 22 etnických kmenů, jejichž příslušníci hovoří různými jazyky a jsou oděni v šatech všech barev. Šokováni sledujeme malé děti tahat plné nůše dřeva nebo staré ženy s pytlem na těžkou dřinou zdeformovaných zádech. Maká tady opravdu každej. Přesto se na nás místní usmívají a děti už z dálky volají hello a nechají nás projet, až když si s nimi plácneme na high five.

Vietnamské děti

Maká každej, kdo umí chodit

Vyšívání

Hmongové

Drsný život v horách

Zpestřením prvního dne je píchlá pneumatika, a to přímo před garáží servisu. Oprava se cenově vyrovná dennímu pojistnému 70K VND, což potěší srdce každého pojištěnce. Den završíme v bambusovém homestay B&B Du Gia, kde hostitelská rodina pro všechny hosty připraví společnou rodinnou večeři. Podává se hovězí s dušenou zeleninou, tofu v rajčatové omáčce, jarní závitky, polévka, vepřové karbanátky, fritované rybičky a samozřejmě rýže a meloun. A nechybí Happy Water - místní kukuřicovice, díky níž se daří rozbít ledy. Věřím, že tato chutná pálenka nemá žádný vliv na to, že dnešek hodnotíme jako náš doposud nejlepší den ve Vietnamu.

Ha Giang Vílí Poprsí

Fairy Bossom (Vílí poprsí)

Večeře ve Vietnamské rodině

Výhledy na Ha Giang Loop

Provincie Ha Giang Loop

V příkrých svazích

Den 2: Du Gia - Meo Vac

Po ranní omeletě a překapávané kávě se vydáme za osvěžením k místním vodopádům. Nakonec tu strávíme dobrého půl dne, než jsme dostatečně vyblblí a s to sednout zase do sedla motorky. Čeká nás 80 km výhledů zpříjemněných silnými slunečními paprsky, než dorazíme do hobitína - našeho dalšího ubytování v Meo Vac

Den 3: Meo Vac - Lung Cú

Třetí den Ha Giang okruhu je možná chudší na kilometry (asi 50 km), ale panoramaty překonává předchozí dny. Při pohledu na Ma Pi Leng Pass člověk skoro zapomíná na bolest zadku způsobenou sdílením motorky ve dvou, na což si prý jako spolujezdec nemám právo stěžovat. Ma Pi Leng Pass je dechberoucí, asi dvacetikilometrový horský průsmyk, který projíždíme po silnici zařezané v prudkých svazích a pod sebou i nad sebou máme stovky metrů převýšení. Dole v údolí si skrz strmé skalní stěny razí cestu řeka Song Nho Quế. Každou chvíli zastavujeme a nevíme kam dřív s očima. Po chvilce váhání se s našim strojem pouštíme i na tzv. Sky Path, asi metr širokou vybetonovanou cestičku, která se klikatí "až do nebes". "Nejsme poserové", říkáme si, po chvíli ale radši přesto sesedáme a pokračujeme ještě kus pěšky podél všudypřítomných políček s kukuřicí.

V městě Dong Van se posilňujeme náhodným jídlem, jehož vietnamský název na menu nám přišel nejsympatičtější. Na stůl dostáváme ogrilovanou sušenou sépii, a tak trochu posilujeme žvýkací svalstvo. Našim cílem je nejsevernější bod Vietnamu u města Lung Cú, který úspěšně dobýváme a kocháme se pohledem na protilehlé čínské kopce. Při pohledu na naše offline mapy jsme objevili u cesty kopírující státní hranici místo vyznačené jako "Unmarked (illegal) border trail to China", kde jsme poté opravdu našli cestičku lemovanou sloupy s lebkami skrz ostnatý drát. Nápad dát si na druhé straně čínské nudle a zas se vrátit jsme naštěstí zavrhli, ale Čínu jsme přece jenom doslova na skok navštívili. Náš ubytovatel nám pak prozradil, že místní opravdu stezku využívají k přeshraničním obchodním aktivitám, ale zvědavým turistům bez čínských víz při přistižení policisté s oblibou zabavují batoh nebo motorku a požadují výkupné. Na ubytování byl mimochodem jediný další host - Kuba z Prahy, se kterým se nám u piva a kukuřicovice dobře povídalo.

Den 4: Lung Cú - Yên Minh

Den č. 4 si ještě v Lung Cú vyšlápneme na rozhlednu s obří vietnamskou vlajkou (20k VND vstup) a překonáváme dalších 60 km přes hory a údolí a hory a zase údolí do městečka Yên Minh, které se neplánovaně stane naším nocovištěm na 2 dny. Po probuzení nás totiž oba zastihnou střevní problémy, a tak celý náš rezervní den strávíme v posteli. Obskakuje nás hodná "mama", na Anet dokonce vyzkouší alternativní medicínu - baňkování. Přestože západní svět se dívá na tuto metodu léčby všeho možného skepticky, dle Wikipedie to sice prokazatelně nepomůže, ale ani neublíží. Ty fialové koláče po baňkách na Anet zádech mě ale moc nepřesvědčily, a proto jsem nabídku MUDr. Mamy hrdinsky odmítl.

Den 5: Yên Minh - Ha Giang

Další ráno jsme naštěstí oba už v pohodě a posilněni pravidelnou dávkou vietnamské polévky se brzy napojujeme na silnici, po které jsme už jeli první den. Loučíme se s Vílím poprsím a ukrajujeme poslední z dnešních 100 km až do Ha Giangu. Těsně před městem se nám povedlo ještě jednou píchnout kolo, ale stačilo pár desítek metrů popojet a místní kutil nás zachránil i tentokrát. V Ha Giangu vracíme motorku, nočním spacím autobusem přejedeme do Hanoje a vzhledem k tomu, že náš rezervní den jsme proleželi v posteli, z hlavního města už si prohlédneme jenom letiště. Ale nevadí, motorek už jsme viděli dost a po sedmi měsících na cestách po světě už se těšíme domů. Už jenom vyzvednout bágly v Singapuru a vzhůru na dvanáctihodinový hladolet do Berlína!

Nebeská brána Ha Giang

Řeka Nho Que

Ha Giang hranice

Hranice s Čínou

Suma sumárum: 400 km dlouhý Ha Giang Loop byl pro nás jednoznačně nejkrásnějším místem ve Vietnamu. Lidi to jezdí za 3 dny, nám to přišlo akorát za 4 dny jízdy (+ 1 den jsme proleželi). Nemuseli jsme chvátat a mohli jsme víc vstřebávat tu atmosféru, ty usměvavý barevný domorodce, každodenní rodinný večeře, ty hory, políčka, výhledy, to všechno. Nejkrásnější je úsek mezi Meo Vac a Dong Van, z toho nám fakt padala brada. Ale v celé délce je na co koukat, ta krajina se hodně mění. Silnice jsou většinou v dobrém stavu, ale stejně pojedete pomalu, protože furt zastavujete a kocháte se. Doprava je mizivá, připadali jsme si bezpečně (až na Sky Path :)). Oproti Sapě sem jezdí o mnoho míň lidí a - byť nemáme srovnání, volby určitě nelitujeme a můžeme okruh z Ha Giangu na motorce jedině doporučit.