Až na úplný jih Nového Zélandu

Napsal Jirka 27. ledna 2019

Po hornatém Fiordlandu se přesouváme na samotný jih Jižního ostrova, pod nímž už kromě Steward Islandu leží pouze Antarktida za ledovým oceánem. Protože na Milfordu nám počasí vyšlo parádně a zbylo nám ještě pár dní do Vánoc, na kdy máme zamluvené 2 noci přes airbnb na ovčí farmě u Invercargillu, rozhodujeme se pro průzkum jižních břehů ještě před Vánoci. Na programu máme jeskyně, pláže, majáky a zvířátka v NP Catlins. Po horách a jezerech příjemná změna.

V úterý 18. prosince se probouzím uprostřed noci, a to ani ne tak kvůli dofuku naší samovyfukovací matrace, nýbrž neskutečným řevem rozespalé Anet: "Stůůůůj, stůůůůůj, uááááá!" Místo uklidnění, že to byl jenom sen, jsem se zbaběle přidal. Při dopoledním průzkumu tajuplných 300 m dlouhých jeskyní u městečka Clifden jsme otestovali naši odvahu napodruhé. V holinách se brodíme podzemním potůčkem, vyhýbáme se studenému jezírku (přestože máme na sobě plavky - vždy připraveni!) a v dálce slyšíme i podzemní vodopád. Taky poprvé spatřujeme glowworms - jeskynní červy, kteří lákají potravu na svou svítící prdelku. Díky tomu při zhasnutí čelovek vypadá strop jeskyně jako hvězdná obloha.

Speleologové

Bazén v jeskyni

Se bojim

Romantika s červama

Pod červím nebem

Svítící červík v celé své kráse

Vápencové krápníky

Polez

Kde to jsme?

Na Gemstone beach, kde se díky mořským proudům střídá kamenitá a písečná pláž, jsem nasbíral samé pravé drahokamy, pro které se i přes odpor některých členů posádky našlo v autě místo. Kempujeme na pláži u malého ostrůvku Monkey Island, kde jsme si pro změnu nasbírali čerstvé mušle. Protože večeře měla úspěch, nemušlili jsme naposledy. Osvědčil se jak recept s kokosovým mlékem, tak na česneku. Šéfkuchařku chválím.

Oystercatcher alias lovec ústřic

Hledání drahokamů na Gemstone Beach

Samé pravé drahokamy

Monkey Island

Dnešní úlovek

Mušle se zeleninou na kokosovém mléce

Další den si to štrádujeme k pěknému dřevěnému majáku Waipapa, přizastavíme u parkoviště, když tu náhle před námi stojí osamělá plastová škatule. Tím započal příběh, o kterém více neprozradím, snad jen naznačím, že jak pravil již římský císař Vespasianus: "Peníze nesmrdí." Více barvitě vylíčí Anet v dalším článku. Dále navštěvujeme povinný Slope point, který je vůbec nejjižnějším bodem pevninského Nového Zélandu, a kde kromě cedule a zrezlého plechového sloupu není vůbec nic. Poměrně velká očekávání mám od zálivu Curio Bay, který je součástí národního parku Catlins, a je zde prý často k vidění nejvzácnější druh tučňáka na světě: yellow-eyed penguin. Přijíždíme v ideální podvečerní hodinu, kdy se žlutoocí tučňáci vracejí z celodenního lovu v moři do svých hnízd na břehu. A fakt že jo. Po chvíli čekání na vyhlídce nad zálivem s davem našponovaných spolučumilů mačkáme spoušť. Tedy, nejdřív zazoomujeme co to dá a pak i fotku samotnou je třeba dost přiblížit, abychom viděli velmi vzdáleného tučňáka. Blíž se jít nedá, tučňáci jsou velmi plaší a nemají daleko k vymření, na místě tak dozoruje i parta rangerů z DOC. Mimochodem, při svém velmi líném pochodu do hnízda přehopsá tučňák přes 170 milionů let starý zkamenělý les, který byl zaživa pohřben výbuchem sopky a znovuodhalila ho až síla mořského příboje.

Vyhlížíme Antarktidu

Sloup na Slope Pointu

Curio Bay

Najdi 2 tučňáky

Stresování tučňáků je trestné

Zkamenělý les

Následující den hned ve vedlejším zálivu se marně snažíme zvěčnit radostně vyskakující hejno malých Hektorových delfínů. Anet měla chvíli tendenci se s nimi vyrazit koupat, což ji rychle přešlo po smočení palce u nohy do mrazivé vody. Čecha, který nám o tomto zážitku vyprávěl z osobní zkušenosti, zpětně velmi obdivujeme. Pokračujeme dál na východ přes Cannibal Bay, kde drandíme s naší Odyssejkou po písečné pláži (nezapadli jsme, uff!). Otáčíme to u fotogenickému majáku Nugget point, kde opět velmi z dálky pozorujeme lenivé tuleně. Při zpáteční cestě cílíme na odliv, během kterého je možné dojít suchou nohou ke Cathedral Cave - jeskyni na písečné pláži, kterou vlny postupně vymodelovaly v útesu, a to hned ze dvou stran. Všudypřítomní turisté nás neodrazují, protože máme tajný tip. Kousek přebrodíme na další pláž, kde osamoceni objevujeme dalších snad 5 podobných jeskyní, a dokonce vodopád dopadající z útesu přímo na písek.

Nugget Point

Snoubenci

Drandíme na pláži

Večerní paprsky

Dva vstupy do hlavní jeskyně

Vchod do katedrály

Na cestě za objevováním

Jeskyně za odlivu

Jeskynní trio

Vracíme se do vybydleného Invercargillu - největšího města v regionu, kde jediným pozitivem je snad jen teplá sprcha za dolar. A protože Vánoce se nezadržitelně blíží, nakupujeme zásoby jídla a ozdoby na stromeček, dokonce se pouštíme do předvánočního úklidu auta a já se již druhým dnem pokouším chytit rybu na štědrovečerní tabuli. Pstruzi v průhledné řece ale jako by tušili, že nemám povolenku a mojí třpytce se obloukem vyhýbají. Co se dá dělat, budu muset ulovit lososa v supermarketu. O čase vánočním a taky o tom, jak jsme se po 2 měsících vyspali na opravdové posteli (!), zase příště.

Jižní břehy

Dobrý den, zrní by nebylo?